AnnasProfylax Grundkurs

Kurs­en AnnasPro­fylax vänder sig till alla gravida som vill förbereda sin förlossning. Här får ni tid att fokusera på just er förestående förlossning och strategier inför den. Ni får inte bara kunskap om VAD som händer och hur det känns, utan verktyg att TÄNKA, GÖRA, SÄGA rätt utifrån det som sker, tips som involverar både mamman och partnern. Under kursens timmar får ni våra bästa råd, den bästa träningen och coachningen som elva års arbete och 60 000 föräldrar har givit oss. Alla våra kursledare är kunniga och skickliga pedagoger med egen erfarenhet av profylax, som födande eller barnmorska.


En modern psykoprofylax!

När värkarna startar och vi får ont är det vanligt att vi spänner oss och slutar andas. Profylax betyder "förebyggande" och i förlossningsvärlden förebygger vi syrebrist och smärta. I kursen får ni lära er en andningsteknik som leder till avslappning. När vi slappnar av gynnar det förlossningsförloppet på olika sätt.

Andningstekniken har sin utgångspunkt i den klassiska psykoprofylaxtekniken men har i vår tappning individualiserats, utvecklats och förenklats.


Tid att träna

Att andas och slappna av "på kommando" kräver träning. När du är stressad, rädd eller har ont vill kroppen göra precis motsatsen, därför behöver du lära in ett nytt beteende. För att ha goda marginaler rekommenderar vi att man går kursen ca två månader före beräknat förlossningsdatum, alltså någon gång från vecka 32 och framåt. Då finns det gott om tid för träning, reflektion och förberedelse. Det är självklart aldrig för sent att gå kursen. Bättre att ha tränat en gång än inte alls.


Kursens fyra vitala byggstenar

  1. Andning och avslappning - När vi har ont spänner vi kroppen automatiskt. Rätt andningsteknik och avslappning gör att du upplever mindre smärta. Med hjälp av andningen ”kapas” smärttopparna och livmoder och barn säkras en jämn syretillförsel.

  2. Mental förberedelse – Med ett mål i sikte är det lättare att orka hela vägen. Under kursen skapar ni en målbild, hittar strategier för olika situationer och tränar visualisering.

  3. Partnerns Roll – Hur kan du som partner känna dig trygg och vara det bästa stödet för din kvinna? Du får egna verktyg så att du kan hjälpa mamman till ökad avslappning. Vi hjälper er att hitta sätt som passar just er två. Läs vidare under "För partnern".

  4. Massagetekniker – Att få massage under värkarbetet ger ovärderlig smärtlindring, lugnar och stärker värkarbetet. Tillsammans får ni träna på olika tekniker.

  AnnasProfylax ger

  • En väl beprövad, enkel och naturlig metod att hantera smärta och stress genom andning och avslappning.
  • Fysiska och mentala strategier att ta till under förlossningens olika skeden.
  • En trygg och informerad partner vid mammans sida som kan hjälpa och stötta både fysiskt och mentalt.
  • Partnern en konkret och tydlig roll under förlossningen och möjlighet att förbereda sig som coach under förlossning. 

Olika kursupplägg

Innehållet i AnnasProfylax Grundkurs är alltid detsamma, men du kan välja lite olika typer av upplägg:

  • Kurs fördelat på två tillfällen, tre timmar varje tillfälle
  • Kurs fördelat på tre tillfällen, två timmar varje tillfälle
  • Intensivkurs fördelat på två dagar efter varandra, 3 timmar varje tillfälle


Vilken kurstyp passar er?

Välj den kurstyp och det kursupplägg som passar er. Klicka på de olika typerna och läs mer om våra kurser och vad som skulle passa er:

  1. AnnasProfylax Grundkurs
  2. AnnasProfylax Repetition
  3. AnnasProfylax Omföderskor
  4. AnnasProfylax English
  5. AnnasProfylax Webbkurs

Boka din kurs här!

Vill ni också få en bra början på föräldraskapet?

Kurslokal
Karlaplan 9B, Lokal Smedjan, Stockholm

Postadress
Brötvägen 22
167 66 Bromma

Tel: 08-758 02 10   
Epost: kurser@profylaxgruppen.com

Vi nås säkrast på telefon mån-fre mellan kl 09.00-12.00. Din kursledares mobilnr hittar du på boknings-bekräftelsen.